ΠΕΘΑΝΕ Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, 1929-2020.

fullsizeoutput_ab0

Δημοσθένη Κοκκινίδη Μητρότητα 1, 1959, νερομπογιές σε χαρτόνι 35,5Χ45,5 εκ.

Πέθανε το βράδυ της Τρίτης 4 Φλεβάρη ο Δημοσθένης Κοκκινίδης από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, δημιουργός των εξαιρετικών σειρών για τη Δραπετσώνα, τους Πολιτικούς Εξόριστους, τη Διχτατορία 1967-74 και τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο των ΕΠΑ στο Βιέτ-ναμ. Ήταν 91 χρονών.

Ο Κοκκινίδης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929. Ο πατέρας του γεννήθηκε στην Κιουμούσχανε/Αργυρούπολη της επαρχίας Τραπεζούντας (Πόντος) ενώ η μητέρα του στο Νοβορισίσκ της Ρωσίας. Εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά μετά τους διωγμούς του 1922-3.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 ο Κοκκινίδης εργάστηκε στο καλλιτεχνικό τμήμα του Κεραμεικού όπου γνώρισε τον Ρωσοέλληνα ζωγράφο Μιχάλη Μαρτζουβάνη ο οποίος τον μύησε στους Ρώσους Ρεαλιστές ζωγράφους του 19ου αιώνα και στους Αριστερούς Μοντερνιστές Β. Καντίνσκι, Μ. Σαγκάλ, Κ. Μαλέβιτς κ.α.

fullsizeoutput_aad

Δημοσθένη Κοκκινίδη Ιούνης 1967 (πάνω), Ιούλης 1967 (κάτω), κάθε πίνακας 60Χ120 εκ., νερομπογιές σε χαρτόνι.

Ο Κοκκινίδης σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας (1954-1958) με καθηγητή τον Γ. Μόραλη. Με την αποφοίτηση του απελευθερώθηκε από τις επιρροές Παρθένη, Μόραλη και Τσαρούχη και δημιούργησε την εξαιρετική σειρά πινάκων Προσφυγικά για τη Δραπετσώνα σε μινιμαλιστικό απλοϊκό ύφος με γυναίκες να κρατούν παιδιά μπροστά στις παράγκες. Δεν απεικονίζονται άντρες, ήταν στην εξορία και στις φυλακές. Τα έργα, με φτηνά υλικά, ακρυλικά σε χαρτόνια, παρουσιάστηκαν το 1964 στην πρώτη ατομική έκθεση του Κοκκινίδη στην αίθουσα τέχνης Μέρλιν, Αθήνα.  

Το Μάρτη 1967, ένα μήνα πριν την κήρυξη της στρατιωτικής διχτατορίας στην Ελλάδα από τους πράχτορες της CIA Παπαδόπουλο, Παττακό κ.α., παρουσίασε στην αίθουσα τέχνης Μέρλιν τη δεύτερη σπουδαία σειρά πινάκων Βρώμικος Πόλεμος για τις βαρβαρότητες του αμερικανικού στρατού στο Βιέτ-ναμ. Τα έργα της σειράς ήταν επηρεασμένα από τον Αφαιρετικό Εξπρεσιονισμό των σύγχρονων Αμερικανών ζωγράφων (επισκέφτηκε τις ΕΠΑ το 1966) και το δρόμο της Αφαίρεσης που ακολουθούσε η σύζυγος του ζωγράφος Πέπη Σβορώνου.

Αυτό το ύφος ακολούθησε και στο δεύτερο μισό του 1967 στη σειρά Διχτατορία – Ταυτότητες και Μητρότητα. Οι σειρές αυτές  περιλαμβάνουν τρομαχτικά πορτρέτα γελοιοποίησης των στρατιωτικών, και συνταραχτικά έργα γυναικών με παιδιά.

Κάτω από βιοποριστικές και επαγγελματικές πιέσεις ο Κοκκινίδης το 1972 αιτήθηκε και έλαβε υποτροφία του Ιδρύματος Ford.

fullsizeoutput_aaa

Δημοσθένη Κοκκινίδη Βία (ο Βιετναμέζος δάσκαλος), 1965, νερομπογιές σε χαρτόνι, 110Χ80 εκ.

Οι πίνακες των σειρών Διχτατορία, Ταυτότητες και Μητρότητα παρουσιάστηκαν μόλις το 1997 στην αίθουσα τέχνης Άστρα (Αθήνα). Την ίδια χρονιά στην αίθουσα τέχνης Αστρολάβος του Πειραιά ο Κοκκινίδης παρουσίασε τους πίνακες των προσφύγων του 1922 με τίτλο Πειραιάς – Μνημονικές Εικόνες. Ακολούθησαν σημαντικές εκθέσεις στο ΜΙΕΤ, στο ΕΜΣΤ (2013) και στο Μουσείο Μπενάκη (Λησμονημένα Ρολά Ζωγραφικής, 2015/6).

Το 2005 ο Κοκκινίδης παρουσίασε τη σειρά Από τον Πειραιά στις Κυκλάδες, στην αίθουσα τέχνης Εικαστικός Κύκλος, με έργα της περιόδου 1984-2004, όπου εξέτασε με λυρική διάθεση τη σχέση ενός ζευγαριού με τα τοπία της θάλασσας και των νησιών.

Η Νομαρχία Πειραιά οργάνωσε το 2007 τη μεγάλη έκθεση Δ. Κοκκινίδης – Μνήμη Πειραιάς Δραπετσώνα με περίπου 100 πίνακες του 1958-62 και 1999-2006.

Το Σεπτέμβρη 2007 έγραψε στον κατάλογο της έκθεσης Μνήμη Πειραιάς – Δραπετσώνα: “Η μορφική σύνταξη, το ύφος της ζωγραφικής, όπως φαντάζομαι το αντιλαμβάνεται και ο αμύητος στην τέχνη, ποικίλλει. Απεικόνιση ή αφαίρεση γύρω στα 1960 συγκρούονται, μπερδεύονται, υπακούοντας στις ντόπιες ή εισαγόμενες επιδράσεις της εποχής κατά τη διαμάχη αναπαραστατικής και αφαιρετικής τέχνης”.

Μετά την ανατροπή της στρατιωτικής χούντας στην Ελλάδα (1974) ο Κοκκινίδης έγινε καθηγητής στην ΑΣΚΤ (1976-97). Στα έργα του ακολούθησε με συνέπεια και ισορροπία τον αφαιρετικό εξπρεσιονιστικό πριμιτιβισμό με έντονα χρώματα και δημιούργησε κορυφαία έργα “πολιτικής τέχνης” στην Ελλάδα. –

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s